Blog

Shinrin-yoku, czyli leśna kąpiel

Jest w nim jakaś ukryta magiczna moc… Nie jest więc niespodzianką fakt, że już w starożytności las został uznany za ostoję, w której możemy znaleźć spokój, zdrowie, a także mądrość. Jednakże dopiero niedawno nauka potwierdziła to przypuszczenie i mówi jasno: spędzanie czasu w lesie wspiera leczenie dolegliwości zdrowotnych.

Spokój. Relaks i mindfulness. | A. K. Unger

Mała książeczka z wielką mocą wprawiania w lepszy nastrój! To pierwsze zdanie jakie przychodzi mi do głowy kiedy myślę o tym jak ją opisać. Arlene K. Unger, psycholog kliniczna oraz trenerka wellness (dobrostanu) zaprasza nas do zwolnienia tempa i próby odnalezienia spokoju niezależnie od miejsca i sytuacji w jakiej się znajdujemy.

3 rzeczy dla Twojego zdrowia psychicznego na już

Jeśli myślimy, że nie czuliśmy w tych miesiącach lęku i strachu, to znaczy, że nie byliśmy wobec siebie uważni, gdyż to właśnie był czas pełen lęku i strachu. Powiedzmy sobie wprost – żyjemy w czasach zbiorowej traumy, która dotyczy wszystkich bez wyjątku. W stwierdzeniu tym nie chodzi tu o sianie paniki czy beznadziei, ale raczej, aby dać sobie przyzwolenie na samo-współczucie, samo-życzliwość oraz samoświadomość tego, jak ważne jest teraz nasze zdrowie psychiczne.

Dlaczego ciągle mówimy, że wszystko jest w porządku

„Wszystko w porządku” – mówimy to każdego dnia. Krótka i miła odpowiedź, z której nikt nie wymaga tłumaczenia się. Jednakże, nie zawsze jest ona prawdziwa. Większość z nas dorastała w społeczeństwie, w którym nie było (i obecnie często także nie ma) miejsca na wyrażanie emocji i nie było przyzwolenia, aby czuć się złość lub smutek. W konsekwencji nauczyliśmy się wstrzymywać nasze emocje i chować je w sobie, a odreagowywać objadaniem się, piciem alkoholu lub innymi zachowaniami kompulsywnymi.

Perfekcjonizm, a zaburzenia lękowe

Istnieje jednak pewna grupa ludzi, dla których bycie w czym dobrym to zdecydowanie za mało. Nie jest to dla nich wystarczające i stawiają sobie poprzeczkę w robieniu czegokolwiek znacznie wyżej, najwyżej jak się da. Takie osoby nazywamy perfekcjonistami. Perfekcjoniści nie spoczną dopóki jest coś jeszcze do zrobienia w kierunku bycia lepszymi w tym co robią.

Inward. Podróż w głąb siebie | Yung Pueblo

Jeśli chcemy, aby świat był pięknym i przyjaznym miejscem dla nas i dla innych ludzi musimy zacząć od siebie. Tę starą prawdę niesie ku nam książka „Inward. Podróż w głąb siebie”. Jest to pierwsza książka jaką przeczytałam w 2021 roku i muszę przyznać, że było to bardzo owocne zrządzenie losu.

Asertywność, a inne style zachowania

Sztuka asertywności polega na wyrażaniu naszych uczuć, potrzeb, obaw, lęków, myśli i życzeń. Przy przestrzeganiu naszych praw musimy też pamiętać o nienaruszaniu praw innych, bo mają dokładnie takie same jak my. Asertywność nie jest wrodzona – można się jej nauczyć i rozwijać ją, jak każde zachowanie społeczne.

Jak słuchać siebie – 8 wskazówek

Wiele osób nie słucha samych siebie – nie bez powodu. Niektórzy nie słuchają siebie, bo boją się co mogą usłyszeć. Ignorowanie i odsuwania od siebie myśli, uczyć, oraz potrzeb może być adaptacyjne w niektórych sytuacjach – najczęściej pojawia się to w dzieciństwie.

Jak dobrze słuchać innych – 2 ćwiczenia

Wyobraź sobie, że jesteś na spotkaniu ze znajomymi. Jedna osoba rzuca parę śmiesznych anegdot, druga narzeka na pracę, inna chwali się ostatnio odniesionym sukcesem, a jeszcze inna opowiada o niedawno obejrzanym filmie. Każdy czeka z niecierpliwością, aby coś opowiedzieć, wtrącić od siebie kilka słów. Nagle wydaje Ci się, że tak naprawdę nikt nikogo nie słucha.

„Lagom” czyli wystarczająco

„Lagom” czyli po Szwedzku „wystarczająco” oznacza tyle ile potrzeba, aby czuć się dobrze – nie za dużo, nie za mało, tak w sam raz. Jest to umiejętność bycia szczęśliwym z tym co mamy.

Jak spędzić udane wakacje – 6 sposobów

Wakacje mogą być stresujące, w gorączkowym pędzie… Jednakże, takie wakacje nie dadzą Ci wystarczająco odpoczynku i spokoju. Zamiast tego, proponuję kilka drobnych zmian w nastawieniu oraz nieco praktykowania uważności, co może nie tylko pomóc Ci się odstresować i skorzystać bardziej z tych kilku czy kilkunastu dni, ale także wzmocni więzi z osobami, które będą wokół Ciebie w tym czasie.

Jak pielęgnować wdzięczność

Możemy zauważać, że trafia do nas dobro i życzliwość ze strony świata i od innych ludzi, co sprawia, że czujemy się cenni. Za tym idzie wzrost naszej samooceny i sprawniejsze zauważanie obecnego wsparcia społecznego od innych ludzi. Kiedy jesteśmy wdzięczni za to, co mamy w życiu, nie traktujemy wszystkiego jako czegoś oczywistego i nie przechodzimy obok tego obojętnie, ale też nie przyzwyczajamy się do komfortu, który przecież może nie trwać wiecznie.

Uważna komunikacja = lepszy seks

Dobrze jest mieć ze sobą coś wspólnego, szczególnie na poziomie wartości, aby stworzyć udany i perspektywiczny związek. Jednakże, wiele par żyjących razem wyobraża sobie, że muszą się ze sobą zgadzać absolutnie we wszystkim – razem jeść śniadanie i kolacje, oczywiście lubić te same potrawy, oglądać te same filmy i czytać podobne książki, fascynować się tymiCzytaj dalej „Uważna komunikacja = lepszy seks”

Zauważyć i zrozumieć złość

Złość jest jedną z podstawowych emocji obok radości, smutku, strachu czy obrzydzenia. Dzięki złości dowiadujemy się, że jakieś nasze potrzeby są w danym momencie niezaspokojone i możemy zareagować. Może też działać destrukcyjnie. Jak ją poznać, oswoić i opanować?

Dobry dotyk na trudne czasy

Potrzebę dotyku mamy cały czas, bez względu na wiek. Przytulanie to dobry dotyk, który jest bardzo ważny dla rozwoju człowieka i  do utrzymania dobrej kondycji: zdrowia fizycznego i psychicznego. Dzięki przytulaniu żyjemy wolniej, mamy moment przerwy od biegu, moment ciszy.

Słuchać, aby rozumieć

Czy kiedykolwiek mieliście sytuację, w której opowiadaliście coś komuś, kto Was kompletnie słuchał? Na pewno zdarzyło się przynajmniej raz. A z drugiej perspektywy… Czy kiedykolwiek podczas rozmowy kiwaliście głową i uśmiechaliście się potwierdzając słuchanie, a myślami byliście w innym miejscu i czasie? Oczywiście – pewnie tak pomyślicie. Często zastanawiamy się jak dobrać słowa podczas rozmowyCzytaj dalej „Słuchać, aby rozumieć”

Zauważając dobre rzeczy

W naszym życiu niezależnie od sytuacji, okoliczności czy zrządzeń losu, zdarzają się nam dobre rzeczy. Mogą to być mniejsze lub większe przyjemności, których doświadczamy. Tak, one tam są. Niezależnie od tego czy je widzimy czy nie. Nawet w takim dniu jak dziś, kiedy jesteśmy bombardowani informacjami o szerzącej się epidemii, które napawają nas lękiem, teCzytaj dalej „Zauważając dobre rzeczy”

Uważne postanowienia noworoczne

Pamiętajmy, że sam cel nie pomaga nam zmienić niczego na stałe, gdyż po jego osiągnięciu musimy postawić sobie kolejne cele. Natomiast intencja da nam kierunek i zaprowadzi nas do naszych celów, a droga do nich będzie przyjemniejsza niż finalne ich osiągnięcie. Dodatkowo zmieni to nasze życie na takie jakim chcemy na dłużej, bo droga nigdy się nie kończy.

apology-message-note

Jak dobrze kogoś przeprosić?

Czasem ciężko jest nam wybrnąć z danej sytuacji, nie wiemy jak przeprosić, aby relacja została uzdrowiona, krzywda przebaczona i aby obie strony mogły zrzucić kamień z serca. Nie chcemy też, aby nasze przeprosiny pogorszyły sprawę jeśli jednak okaże się, że nasz sposób nie zadziała.

Mindfulness – co to i o co chodzi?

Bycie uważnym – czyli bycie „tu i teraz”, czyli mindfulness. Jest to metoda wprowadzająca nasze życie na bardziej skupione i mniej rozproszone tory. Na drogę mniej krętą, mniej stresującą i bardziej zrelaksowaną. Pozwala na wyciszenie, na efektywne skupienie na rzeczach ważnych, a w zasadzie najpierw odkrycie czym one dla nas są – możemy być bliżej siebie.

O (nie)spełnianiu oczekiwań

Każdy po prostu jest dobry w byciu sobą. Każdy chce czuć się komfortowo i pewnie będąc sobą, a jeśli zdecyduje się na pracę nad sobą i na zmianę, to będzie to przebiegało na jego warunkach, a nie na naszych. Do prawdziwej zmiany potrzebna jest motywacja wewnętrzna i szczera chęć, a nie ogromne oczekiwania i o zgrozo groźby.

Jak rozmawiać w języku serca?

Język serca, czyli język żyrafy! Żyrafa posiada największe serce wśród wszystkich zwierząt lądowych, jest też najwyższa i z daleka widzi co może nadejść, nikomu nie zagraża i jest całkowicie roślinożerna, żyje swoim życiem z delikatnością, ale też siłą.

Czy zakochani myślimy racjonalnie?

Zakochują się w kimś i niezależnie od pogody czy pory roku są w stanie euforii. Jedni mają raptem bardzo dużo energii i nie muszą prawie nic jeść, inni całymi dniami marzą i najchętniej nic by nie robili, zapominają o wszelkich troskach i najczęściej wszystko co robią wiąże się pośrednio z tą drugą osobą.

Czy warto się rozłączyć, aby się połączyć?

Coraz więcej ludzi spędza więcej czasu w mediach społecznościowych i na portalach internetowych, pozostawiając coraz mniej czasu dla realnych relacji z bliskimi ludźmi.  Ta skupiona uwaga poświęcona szczególnie telefonom w wielu przypadkach powoduje rozluźnienie więzi z bliskimi ludźmi i przesunięcie ich na drugie miejsce. Większość z nas myśli o nowych technologiach jako o cudach, które ułatwiają nam codzienne życie. Mało kto zastanawia się nad tym jaki negatywny wpływ mogą mieć na relacje z innymi ludźmi.

Dlaczego warto wybaczać innym?

Kiedy ktoś dla nas ważny wyrządza nam krzywdę, możemy trzymać się myśli o tym incydencie, układać plan zemsty i pielęgnować uczucie gniewu; albo możemy poszukać drogi do wybaczenia i ruszyć dalej robiąc sobie więcej miejsca na przyszłość.

36 pytań, które zbliżają ludzi

Dr Arthur Aron, psycholog ze State University of New York wierzył, że można i sprawdzał to w eksperymencie na parach nieznajomych, którzy po wejściu do pokoju odpowiadali na 36 pytań w ciągu ok. 45 minut, a następnie patrzyli sobie w oczy przez 4 minuty.

Czym jest asertywność i dlaczego jest ważna?

Okazywanie asertywności oznacza, że w każdym momencie nie mamy wątpliwości jaka jest nasza postawa i nasze zdanie. W kwestii poznawczej oznacza to tyle, że wyrażając swoją opinię i zachowując się w zgodzie ze sobą, nie mamy niepokojących myśli z tym związanych. W kwestii zachowania, asertywność polega na mówieniu tego co myślimy oraz pytaniu o to czego chcemy z szacunkiem dla innych.

Anatomia miłości | Helen Fisher

W książce wybitnej antropolożki znajdziemy prześledzenie życia seksualnego człowieka od czasów prehistorycznych do współczesnych. Czy miłość to tylko chemia, biologia i wyrafinowane sztuczki?

Jak radzić sobie z wrogością innych?

Jednakże, niezależnie od tego co może być przyczyną agresji wymierzonej w nas przez innego człowieka, bardzo ważnym jest, abyśmy umieli odpowiednio bronić się przed takimi zachowaniami poprzez używanie swoich praw oraz asertywnych zachowań biorąc pod uwagę nasze dobro i bezpieczeństwo.

Toksyczna energia w przyjaźni

Kiedy myślimy o przyjaźni najczęściej mamy pozytywne skojarzenia. Przyjaźnie pozwalają wyzwolić w nas na większą pewność siebie, dodają nam energii, podnoszą poziom szczęścia oraz sprawiają, że nie czujemy się samotni w świecie. Jednakże, czasami może zdarzyć się, że niektóre przyjaźnie nabierają toksycznej natury i niestety jest odwrotnie niż byśmy tego chcieli – przyjaźń zabiera namCzytaj dalej „Toksyczna energia w przyjaźni”

Wczytywanie…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj powiadomienie o najświeższych artykułach na maila.

A może medytacja?

%d blogerów lubi to: